Grenzen stellen

images-4

Augustus, 2014

Heb je soms ook dat gevoel dat alles je zo mee zit dat je het van de daken wil schreeuwen?
Zodat iedereen het kan horen en wordt aangestoken door jouw energie.
Wel, dat gevoel had ik vandaag toen ik bij Sigal buitenstapte.
Ik bruis van de positieve emoties, het lijkt of ik de wereld aan kan!
En dat enkel en alleen maar omdat iemand je wijst op hoe mooi je vanbinnen bent.
Op wat er daar allemaal borrelt en hoe je dit naar buiten brengt.

Het is een streling voor mezelf dit te mogen ervaren.
En ja, ik laat het toe die aandacht te krijgen, die schouderklopjes en complimentjes heb ik verdiend!
Ik kijk om me heen en zie dat anderen merken dat ik straal. Ze worden er als het ware goed gezind van.
Ik zet anderen weer aan om bij zichzelf de vraag te stellen; ‘Wauw, wat een positieve vrouw! Hoe doe ik het eigenlijk?’
Mensen er attent op maken om naar binnen te gaan, want daar schuilt een onschatbare schoonheid, ik doe het zo graag…
Maar waarom doe ik het altijd bij anderen en zo weinig bij mezelf?
Omdat ik mezelf vaak minimaliseer. Je geraakt zo gewend aan je eigen ‘ik’ dat je je bijzonderheden niet meer of niet ziet.
Alles wat makkelijk is lijkt niet speciaal. Totdat er iemand je even wakker schudt en zegt;
‘In jou zitten kleine pareltjes die stuk voor stuk gaan stralen doordat je er aandacht en vooral ruimte aan geeft om te zijn…’

Onderweg ging het nog allemaal goed, tot ik thuiskwam…
Kinderen die zich vervelen, een mama die niet uit de voeten kan omdat ze voorlopig gekluisterd zit aan een rolstoel en aan je huiselijke privacy knabbelt.
Je bent je plekje even kwijt…
Morgen is het moederdag…
Oooh ja, ik organiseer elk jaar de familiale bijeenkomst.
En je voelt dat iedereen dat ook van je verwacht.
Maar had ik daarstraks niet gezegd dat ik mijn grenzen meer ging stellen?
Ja, heel rustig en kalm probeer ik dan de ander duidelijk te maken dat mijn hoofd volzit, dat deze bekommernissen en plannen geen plaats meer hebben in mijn brein.
‘Nee, dit jaar wil ik diegene zijn die volgt en niet trekt’.
En het mag geweten worden dat ik dat niet zie zitten… dus ja, zeg het maar aan de rest.
Wat voel ik me hier goed bij!
‘Ik ben’ en laat zien aan anderen wat er in mij leeft.
Tessa trekt een grens en is er fier op!
De eerste stap naar zoveel meer in het leven…

15/10/2014

Geef een reactie

